Florida 2011

vrijdag 13 mei 2011

De reis

zaterdag 23 april

De vlucht naar Miami (via London) vertrok 's ochtends, dus vroeg vertrekken vanuit het Zeeuwse. De vluchten met Brussel Airlines (Brussel - London) en Virgin Atlantic (London - Miami) verliepen voorspoedig. De services waren ook prima. Niks te klagen dus. De douaneprocedure verliep ook heel soepel en snel. Dan op zoek naar het busje die ons naar de Rental Cars zou brengen. Dat was even zoeken, maar ook die was snel gevonden. De verhuurbedrijven in Miami zitten allemaal bij elkaar in een groot gebouw vlakbij de luchthaven en er is een shuttle service heen en weer. Er stond wel een lange rij bij Alamo, waar wij onze auto gehuurd hadden. Na ca drie kwartier wachten konden we dan onze auto ophalen en met behulp van de navigatie richting ons hotel aan South Beach. We kwamen gelijk in het meest drukke gedeelte, gelukkig werkte de navigatie goed en kwamen we er zonder problemen. Mbv Valetparking lieten we onze auto parkeren (luxe!) en checkten wij in het decohotel Colony. Hier was niks mis mee en op een prima locatie, direct aan het strand. Alleen een weg ertussen. Wat een drukte en gekte was het daar in South Beach, wel even acclimatiseren na ca 10 uur reizen.. het is een en al zien en gezien worden. Mooie, dure auto's, bikers die hun motoren showen en iedereen vindt zichzelf heel wat. Echt showtime. Wij konden er goed van genieten, vanaf het terras van het restaurant onder ons hotel. We wandelden nog even over de Boulevard en doken daarna snel ons bed in... want de man met de hamer kwam nu echt langs..

Ons hotel op Miami South Beach

Rijden door Miami
zondag 24 april - eerste paasdag

We hebben heerlijk geslapen. Wel zijn we vroeg wakker. Het ontbijt is nog niet gereed. We besluiten eerst een strandwandeling te maken. 's Ochtends is het ineens een hele andere sfeer op South Beach. Veel sporters en erg rustig verder. We zien al veel mooie schelpen en we bekijken en fotograferen de vele kleurrijke lifeguard huisjes (no lifeguard on duty 's ochendsvroeg). Om 9.00u kunnen we ontbijten. Lekker wafels met vers fruit. Daarna laten we Miami achter ons en rijden we richting Crystal River. Een eind rijden. We steken Florida dwars over, van de zuidoostkust naar de noordwestkust. We moeten even wennen aan de miles (ipv km) en laten het landschap ed rustig aan ons voorbijgaan, lekker in de airco van de auto (want het is superwarm, 35 graden..). Onderweg stoppen we een paar keer bij een foodcourt. Die zien er overal hetzelfde uit, met dezelfde winkelketens.. makkelijk en voorspelbaar, maar ook wel saai. Tegen de middag komen we aan bij Crystal River. We vinden snel een plek op een camping en zetten onze tent op en duiken daarna snel het zwembad in, heerlijk! Via mobiele internet boeken we een tour voor morgen. We willen zwemmen/snorkelen met manatees (zeekoeien), maar het bureautje waar je dit kunt boeken is dicht ivm pasen. We willen toch echt morgenochtend (6.15u) met de tour  mee, dus dan maar even via internet geboekt. En het werkt, want we krijgen een bevestiging dat het geregeld is.

maandag 25 april

Om 5.00u gaat de wekker (argh!). We slaan wat happen brood/koekjes achterover en rijden naar het haventje. Hier moeten we een verklaring invullen dat we dit op eigen risico doen (jaja, het blijft amerika) en dat we ons aan de regels houden ter bescherming van de manatees. Daarna krijgen we snorkels, flippers en wetsuits en hup we gaan op weg. Na 10 minuten zien we de eerste manatee al. Hup snel de snorkel op en flippers aan en met fototoestel het water in. Wat een groot beest is het. Ze zien er grappig uit, het lijkt wel een stofzuiger zoals ze met hun snuit over de bodem gaan om het zeegras te eten. We kunnen 'm goed zien en zijn erg dichtbij. De volgende stop zien we een mannetje, vrouwtje en een babytje.. nou heb ik dat babytje niet gezien, want het water was erg troebel en je zag het allemaal niet zo makkelijk als bij de eerste. We waren er wel weer dichtbij. En af en toe zwom er eentje onder je door. Het maakte indruk. Ook Natalie vond het erg leuk en interessant. Na de manatees bezochten we nog Crystal Spring, de bron van de rivier. We moesten hiervoor ook weer een stukje snorkelen. Bij de spring konden geen boten komen, je moest door palen heen zwemmen, via een smal stukje kwam je daarna bij een grote ronde poel. Hier kon je het water uit de bodem omhoog zien borrelen. Het water was heeeel  helder, erg mooi om te zien. Het was een geslaagd tripje. Op de camping eten we wat en Natalie duikt nog een keer het zwembad in, die krijgt geen genoeg van water. Het is ook erg warm vandaag. Het is niet te doen op de camping. We duiken de auto in (airco) en rijden naar Silver River Statepark, een natuurgebied in de buurt. Hier wandelen we wat in de schaduw en dat is wel goed te doen. Op de terugweg naar de camping krijgen we een giga tropische regen/onweersbui over ons heen, we kunnen de weg bijna niet zien. Doordat in Amerika de wegen van beton zijn kan het water niet goed weg en ontstaan er enorme plassen. Pionnen die neergezet waren voor rijbaanafsluitingen ivm werkzaamheden drijven gewoon over de weg. Levensgevaarlijk. We duiken de BurgerKing in voor een hamburger. Als we op de camping komen is de regen/onweersbui over en blijkt ons tentje nog gewoon recht overeind te staan. Niks aan de hand.. gelukkig maar!

Op zoek naar de Manatees

Manatee (zeekoe)
Crystel River Spring

Eekhoorntjes lopen echt overal

Silver River State Park

ik zei nog zo, geen ...

Deze schoolbussen zie je overal

Dinsdag 26 april

We breken de tent af en rijden naar Orlando, ons volgende reisdoel. Hier zijn alle pretparken van Florida te vinden, oa Disneyworld. We checken in bij het Disney All Stars resort. Twee nachten in een hotel. We besluiten direct door te gaan naar Magic Kingdom (deel van Disneyworld). Deze is namelijk tot 00.00u vannacht geopend, dus nog tijd genoeg om van alles te bezoeken. We halen verschillende fastpassen, hiermee kan je binnen een bepaalde tijd in een attractie zonder dat je in de rij hoeft te staan. Ideaal voor populaire attracties. Staan mensen een uur in de rij en kan jij zomaar doorlopen. We zijn in heel veel attracties geweest, hebben lekker gegeten, shows gezien en uiteraard het vuurwerk (super) en de Electric Parade. Om 23.30u gingen we weer terug naar ons hotel waar we heerlijk sliepen.

We zijn net binnen en er is al vuurwerk!

Show bij het kasteel (overdag)

Electrical Parade

Woensdag 27 april
Vandaag besluiten we SeaWorld te gaan bezoeken. Hier kan je naar veel shows kijken en hoef je niet zoveel rond te lopen, dat is wel lekker na de drukke dag in DisneyWorld. Er zijn heel veel mooie shows: met orca's en dolfijnen. Vooral de dolfijnenshow vonden we mooi, daar zat ook veel acrobatiek bij. Om 20.00u 's avonds sluit het park. We hebben dan nog niet gegeten en besluiten naar Downtown Disney te gaan. Wat is dat ook weer groot en wat een neon komt er op je af. We hebben heerlijk gegeten in the House of Blues.

De dolfijnenshow

Zelf de dolfijn een visje geven

eten in Downtown Disney

Donderdag 28 april
Het is de laatste dag in Orlando. Voor het ontbijt duiken we nog even het zwembad in. Er blijkt bij het hotel een hele grote foodcourt te zitten waar je ontbijt kunt krijgen. Het is heel groot, maar er is bijna alleen maar fastfood te krijgen. Gelukkig vinden we nog wat fruit, yoghurt en een croissant, beter dan hamburgers, vette pannenkoeken, donuts en rostirondjes ; )
Na het ontbijt rijden we richting Tampa. We gaan naar een camping die aan het water (kreek van de zee) ligt. Dit is een hele populaire camping, ze hebben nog een plekje vrij en dan kunnen we morgen weer kijken of we nog een nacht kunnen blijven (kan ook op een ander plek zijn). Als de tent staat kijken we eerst even in het dorpje vlakbij, dit stelt echter weinig voor. We rijden door naar de stranden. Eerst stoppen we nog bij een pier. Hier eten we een broodje en kijken we naar de vissers. Er zwemmen ook dolfijnen onder de pier door, die zitten achter de vissen van de vissers aan. Er vliegen ook veel pelikanen over. We hebben er een hele poos staan kijken, het was een leuk gezicht. Uiteraard ook nog wat foto's gemaakt. Daarna door naar het strand. We kiezen voor het North strand. Het ziet er goed uit en we duiken dan snel de golven in. Heerlijke golven hebben ze hier. Wel voorzichtig zijn met Stingrays, staat er op een bord bij de lifeguard. We hebben ze gelukkig niet gezien. 's Avonds rijden we naar St Petersburg voor een hapje eten. We eten zalm in een Ierse Pub, lekker met een Belgisch biertje erbij (jaja, hier kan je gewoon Belgische en Hollandse biertjes krijgen geen probleem).

Geen wasbeertjes voeren!
Op de camping staat een bord: don't feed the raccoons (wasbeertjes). En ja hoor, ook wij zien af en toe wasbeertjes op de camping lopen, leuk. Helaas heb ik er geen foto van kunnen maken want we zien ze altijd maar eventjes en iedere keer als ik een fototoestel in mijn hand heb zijn ze niet te vinden.

De dolfijn zit achter de vis van de visser

De dolfijn hapt net mis...gelukkig voor de visser

Heerlijk die zee

Lekkere grote golven

Vrijdag 29 april
Vannacht heeft het flink gewaaid. Gelukkig heeft ons tentje het weer goed gehouden. De temperatuur werd er wel beter op vannacht, minder warm. s Ochtends regelt Alwin meteen een nieuwe nacht op deze camping. Hiervoor moeten we naar een ander plekje. Dat geldt voor meer mensen, er lopen meerdere mensen met complete tentjes van de ene naar de andere plek. Na het ontbijt verplaatsen ook wij de tent. Het is tijd voor een was, gelukkig is er een wasmachine. Na de was rijden we naar Hillsborough River NP. Het NP kunnen we slecht vinden. Na wat heen en weer gereden te zijn schakelen we de tomtom in en dan vinden het wel. Helaas is het zwembad dat in het park ligt 'under construction'. We eten eerst een broodje en lopen daarna een van de wandelingen. Het was een mooi park, mooie natuur. Helaas werden we aan het begin van de route lastiggevallen door zwermen muggen (ondanks de antimuggenspray). Hierdoor konden we niet echt stilstaan om te kijken en te genieten. We zagen nog wel een alligator in de rivier liggen, net als schildpadden. Ook zagen we mooie vogeltjes. Na de wandeling rijden we weer richting camping en halen we koffie bij de 7Eleven met wat lekkers. Dat drinken we op de camping op. Even lekker zitten. Daarna verzamelen we onze zwemspullen weer, want het is weer tijd voor strand. Vooral veel zwemmen (afkoelen), maar ook schelpen zoeken. Dat kan je hier goed. Er zijn vele mooie schelpen. Natalie en ik struinen de stranden af naar bijzondere exemplaren. Op de camping spoelen we het zout van ons af en verzamelen wat eten en te drinken. We gaan weer terug naar het strand voor de zonsondergang (foto's) en om te picknicken (eenvoudig een boterhammetje). We genieten van het uitzicht, alles is helemaal oranje gekleurd.

Ons campingplekje

Hillsborough River State Park

Natalie neemt ook foto's

Onze eerste alligator (in het wild)

Sunshine bridge bij Tampa

Mooie zonsondergang

Met palmbomen

Zaterdag 30 april
Na het ontbijt ruimen we de tent op en rijden we via AnnaMariabeach naar Fort Myers. Bij AnnaMaria maken we even een stop op de pier. Ook hier zijn weer veel vogels en dolfijnen te zien. Evenals vissers. Ze hebben allemaal een ding gemeen: ze willen allemaal een visje meepikken ; ) Het was weer leuk om te zien.
In Fort Myers ziet de eerste camping er niet zo leuk uit, dus we gaan weer op zoek naar de eerste de beste statepark camping. Dat zijn toch de leukste campings (waar ook tentjes staan, midden in natuur of aan het strand). De dichtstbijzijnde is Koreshan State Park. We zetten de tent op, drinken even wat en rijden dan naar Bonita Beach. Hier duiken we even lekker in de zee. In de verte zien we onweer en ook bij ons begint het wat te betrekken en voelen we af en toe een spetter. We rijden nog even naar Cockscrew Swamp, een natuurgebied, maar dit park sluit al bijna dus daar gaan we een andere keer misschien nog wel naartoe. 's Avonds eten we bij Outback Restaurant. Een lekker Australisch restaurant met heerlijke steaks en spareribs, het vlees valt gewoon van het bot af. Ook Natalie genoot ervan en had haar bordje zo leeg!
Ontbijtje

De pier van AnnaMaria

Zondag 1 mei
Vandaag gaan we naar Sanibel Island, een eiland die met een brug met vasteland verbonden is. Een groot gedeelte van dit eiland is natuurpark. Ook staat het bekend als hét schelpeneiland. Dat wilde Natalie ook wel zien. Onderweg halen we koffie bij Dunkin Donuts, dat wordt de rest van de vakantie standaard.. koffie bij Dunkin of bij McDonalds (McCafe), soms ook gewoon via de drive thru (dat doen de meeste mensen hier want dan hoef je niet uit de auto, stel je voor dat je moe wordt). Op Sanibel Island rijden we eerst naar de vuurtoren. Daar lopen we een stukje over het strand richting pier. We zoeken ondertussen al naar schelpen, maar vinden nog niet echt veel bijzondere. We vervolgen de weg en stoppen bij de Bailey tract, een wandeling van een paar mile (uurtje). Het was warm, maar het was een mooie wandeling. We zagen vogels, salamanders, libelles, vlinders, schildpadden en .... een slang! Later blijkt dit een Southern black racer te zijn. Na deze wandeling gaan we naar het schelpenmuseum, daar keek Natalie al de hele ochtend naar uit. Dit was echt een leuk museum. Hier zag je pas goed welke mooie grote schelpen er in de oceanen rond Florida leven (en ook buiten Florida). We leren ook veel over de dieren (die in de schelpen leven). Hoe ze lopen, wat ze eten etc. Natalie mag nog een speurtocht doen door het museum. Als ze alles goed heeft mag ze een mooie grote schelp uitzoeken en krijgt ze ook nog wat kleine dingetjes (potlood en een boekje).
We rijden verder over de Wildlife Drive, een autoroute langs mangrove dat het JN Ding Darling Wilderness Area heet. Op verschillende plekken kunnen we uitstappen om bij watertjes of andere (uitkijk) punten te kijken of we dieren kunnen zien. Een leuke autoroute. We drinken even een coole smoothie en rijden daarna naar het strand. Hier zwemmen we lekker en zoeken we weer naar schelpen. We zien een dode zee-egel en een mooie grote levende schelp. Het was leuk om te zien hoe die zich voortbewoog over het zand (richting water). 's Avonds eten we weer lekker bij het Outback restaurant en duiken daarna voldaan in ons bedje.
Strand en pier bij de vuurtoren

Schelpen, schelpen, schelpen...

Slang bij Bailey Tract
Vogeltjes kijken

Roofvogel met vis!

Maandag 2 mei

We pakken de tent weer in en gaan weer op pad. Eerst gaan we naar Corkscrew Swamp Sanctuary (een 3 km lange boardwalk door een natuurgebied). Hier moet je geweest zijn volgens de LP, ook als je al in de Everglades bent geweest... We zullen het zien. Soms valt zoiets dan nog behoorlijk tegen. Maar het moet gezegd, het is een schitterend stukje natuur waar we veel vogels, salamanders, vlinders, eekhoorntjes en alligators zien. Natalie vindt vooral de moeder alligator met haar babytjes erg interessant.

Een nest jonge haviken!

Gotcha!

We eten een broodje in het café bij de boardwalk en rijden dan via de Tamiami Trail (van Tampa naar Miami) en de Big Cypress National Preserve naar Key Largo. Onderweg komen we allemaal verkeersborden tegen met "pas op overstekende panters". Spannend. Uiteraard zien we er geen. We stoppen nog even bij het visitor center in de Big Cypress NP. Onderweg zien we ook heel veel rook, er blijkt een brand te zijn. We zien een helikopter die water haalt uit een poel om de brand te bestrijden. We slaan een zijweggetje in zodat we de helikopter beter kunnen zien. Hier staat politie die ons tegenhoudt. Het schijnt een grote brand te zijn en we mogen niet verder (maar we mogen gerust foto's maken).
Gelukkig moeten wij een andere kant op. Bij Key Largo vinden we een campingplek op de campground van John Pennekamp Coral Reef State Park. Zoals de naam zegt is dit een onderwater NP (koraalrif). Nadat we de tent hebben opgezet doen we de nodige boodschappen (we gaan bbq-en) en we kijken even op het park rond. De bbq smaakt prima, maar zodra het donker wordt worden we belaagd door rondvliegende kleine kevertjes. We werden er al voor gewaarschuwd doorde ranger (bij ingang van het park). Je moet de kevertjes niet op je huid dooslaan want daar krijg je blaren van. Maar ja.. je natuurlijk reactie als je iets voelt kriebelen op je lijf is slaan. Natalie is meteen helemaal in paniek.. en ook wij vinden ze niet fijn. Er zit maar één ding op, om 21 uur liggen we met z'n allen in de tent.

Dinsdag 3 mei
Vandaag brengen we eerst een bezoekje aan het bezoekerscentrum, daar is een aquarium, helaas waren ze eraan bezig dus was het niet zo mooi. Bij de Tourdesk reserveerden we een snorkeltripje voor morgen. Pas morgen weten we of de tour door gaat. Nadat we dit geregeld hadden vertrokken we naar de Everglades. We rijden in een keer door naar Flamingo, eindpunt van de weg. Wel stoppen we aan het begin even bij het Ernest Coe Visitor Center, hier wordt Natalie nog ranger gemaakt (ze heeft hiervoor opdrachten in een boekje gemaakt).
Natalie is ranger!

In Flamingo eten we een broodje. Daarna reden we de route weer terug, maar nu stopten we bijna bij elk uitzichtspunt / wandeling. De wandelingen zijn hooguit een uurtje dus goed te doen. We zien alligators, vogels en schildpadden. Tegen einde van de middag reden we weer terug naar de camping. Onderweg nog belegde stokbroodjes, fruit & yoghurt gekocht voor het avondeten. Op de camping trekken we onze zwemkleding en snorkelspullen aan (gisteren gekocht) en snorkelen we vlakbij de camping. HIer is onderwater een 'gezonken oud schip' nagemaakt. Er liggen kanonnen en een anker. Leuk gedaan. Ook zien we weer veel mooie vissen. Na het snorkelen eten we lekker ons avondeten bij het strand op. Het smaakte heerlijk. Na een lekkere douche duiken we lekker vroeg de tent in om de kevertjes te ontlopen.
Hawk (havik)

Woensdag 4 mei
Om ca 8.00 uur gaan we naar de tourdesk om te vragen of de snorkeltour doorgaat. Dit is het geval. We betalen de tour en regelen de spullen die we nog niet hebben. Om 9.15u vertrekt de boot. Het was maar een klein uurtje varen, niet zo ver dus. We zien veel vissen (oa barracuda's). Er blijken ook mooie schelpen op de bodem te liggen, maar die heb ik (zonder bril) niet gezien. We vermaken ons weer prima, Natalie ook. Dat is toch ook zo'n waterrat. We blijven tot de hoorn gaat (tijd om weer terug te gaan) in het water (als een van de laatsten). Het koraal vonden we niet zo mooi, er was ook al veel dood helaas, maar de vissen waren mooi. Na de tour douchen we ons snel en breken de tent af. We gaan verder richting Key West. We proberen eerst de camping in Statepark Bahia Honda, helaas was deze helemaal vol. Daarna nog de camping Big Pine Key bekeken, maar deze vonden we er niet zo mooi uit zien (wel liepen hier hertjes rond, die helemaal niet schuw waren, Natalie kon ze gewoon aaien... als het aan Natalie had gelegen waren we op deze camping gebleven, haha). Op de tweede statepark (Longkey Island) was gelukkig nog wel plek. Hier zit je ook meteen met je tent aan de zee, heel lekker (windje en mooi uitzicht, bij laag water is het wat minder mooi, door al het zeegras, maar bij hoog water is het super). We zetten de tent op en genieten even van een drankje. Daarna rijden we naar Key West, the place to be op de Keys als het om uitgaan gaat. Nou dat willen wij natuurlijk ook wel zien. En inderdaad, het is een drukte van belang. We eten eerst een hapje bij een restaurant en daarna gaan we voor de zonsondergang op Mallory Square, een plein waar veel straattheater wordt opgevoerd. Onderweg komen we nog bekenden tegen uit Middelburg, de kinderen zitten bij Natalie op school. Heel apart.. leuk om hen even te spreken, ze blijken bijna nagenoeg dezelfde reis te hebben gedaan. We lopen gezamenlijk naar de pier, daar nemen we afscheid, want wij willen naar het plein. De zonsondergang was niet spectaculair, maar het was wel leuk om de straatartiesten te zien. Natuurlijk werd Alwin weer uit het publiek gepikt om mee te helpen, Natalie vond dat erg leuk. Rond 21.00u reden we weer terug naar de camping, het was nog 1,5 uur rijden dus het werd een latertje voor Natalie.
Donderdag 5 mei
We hebben lekker uitgeslapen. Na het ontbijt rijden we naar Big Pine Key, op zoek naar de Key Deer, kleine hertjes. Dit hadden we beloofd aan Natalie, want die was helemaal verliefd op de hertjes geworden nadat ze er een op de camping had geaaid. Gelukkig zien we op Big Pine Key en No name Key (aparte namen voor eilandjes) heel vele hertjes lopen. Deze zijn wel wat schuwer dan die op de camping en laten zich niet aaien.. (helaas voor Natalie, maar zo hoort het natuurlijk wel = beter voor de hertjes). Na de deerwatching rijden we naar het Bahia Honda Statepark. Hier eten we een broodje en maken we foto's van de oude spoorweg. Daarna gaan we lekker zwemmen, snorkelen en relaxen op het strand (lekker in de schaduw van een palmboom, dat is ook wel nodig want het is warm, wel uitkijken voor de kokosnoten ;- ) ). Na het strandmiddagje doen we inkopen voor een bbq. Het smaakt ons verrukkelijk met uitzicht op zee en de (flinke) wind in de haren.
uitzicht vanaf ons tentje

Key Deer (hertje)

vrijdag 6 mei
Onze laatste dag in Florida, helaas. We hebben veel gezien en gedaan. Het had best nog langer mogen duren. We ruimen op het gemakje de tent op en stoppen alles weer netjes in de tassen. We moeten vandaag de auto ook weer inleveren, dus het moet allemaal weer in de tassen passen.. dat valt nog niet mee. Op weg naar het vliegveld bekijken we eerst nog Coral Gables, het rijke gedeelte van Miami. Daarna rijden we naar Key Biscayne. Hier is alles heel nat en staan straten blank. Het heeft blijkbaar erg hard en veel geregend. We proberen hier een broodjeszaak / eettentje te vinden, maar dat lukt niet. Even verderop van het eiland af vinden we een subway, dus weer een lekker broodje gescoord. We zoeken nog naar calle ocho, little Havana (Cubaanse wijk), maar dat kunnen we niet vinden. Na drie keer hetzelfde rondje (tomtom van slag) besluiten we dat we dit maar overslaan en gelijk doorgaan naar het vliegveld. Eerst moeten we de auto inleveren. Dat gaat aan de lopende band en stelt niks voor. Met de shuttlebus weer naar het vliegveld. We hebben alle tijd en kunnen het rustig aan doen. Ons vliegtuig vertrekt om 20.45u.

zaterdag 7 mei
Om 9.45u Engelse tijd landden we in London. Hier mogen we nog een paar uur wachten. Onze vlucht vertrekt om 14.05u (was op het laatste moment voor onze vakantie nog gewijzigd, hij zou om 11.00u vertrekken). Om 16.00u zijn we weer in Brussel, daar worden we opgewacht door opa en oma, die ons weer thuis brengen.

Florida (Amerika) is ons goed bevallen. Er was veel meer groen en dieren te vinden dan we dachten. En met de tent kom je ook meer op de mooie plekjes en heb je meer het gevoel van de gebaande paden te gaan. De gekte en massatoerisme vielen mee (behalve dan in Miami, Orlando/pretparken en Key West, maar dat is voor even juist ook wel weer leuk). Natalie heeft zich ook prima vermaakt, het land is goed te bereizen met kinderen. Wie weet gaan we nog wel eens een keertje terug.. alhoewel... California ziet er ook heeeel goed uit.. sparen maar weer ; - )